Alertbox: A “hangos gondolkodás” alapvető eszköz

Az egyszerű használhatósági teszt, amely során a felhasználó “hangosan gondolkozik” egy olcsó, megbízható, rugalmas és könnyen tanulható módszer. Bár nem old meg minden problémát és megvannak a maga kockázatai, ez az egyik elsődleges eszköz a használhatósági fegyvertárunkban.

A “hangos gondolkodás” lényege, hogy a teszt alanyok a vizsgált rendszeren végzett feladatok közben folyamatosan szóban is kifejezik a gondolataikat. Ezáltal a gondolkodásmódjuk, logikájuk, elvárásaik, valamint esetleges bizonytalanságaik, csalódásaik azonnal megismerhetők, a felhasználói felületre adott reakcióik hatékonyan feltérképezhetők.

Jakob Nielsen januári írása ezen módszer fontosságát taglalja, bemutatva az alkalmazásának előnyeit, valamint hátrányait is: Thinking Aloud: The #1 Usability Tool

Alertbox: Meddig marad a látogató?

Az Alertbox legújabb kiadása a látogatók viselkedésével, pontosabban az oldalon eltöltött idővel kapcsolatos megfigyelésekre hívja fel a figyelmünket.

Meddig marad egy látogató az oldalunkon? A válasz röviden: nem sokáig.

Gyakori, hogy mindössze 10-20 másodpercen belül távoznak a látogatók, azonban ha az első benyomás valóban értékes tartalmat sugall, akkor ez az időtartam jelentősen hosszabb is lehet. Mivel a felhasználók sietve böngésznek és keveset olvasnak, ezért egy weblap csak akkor köti le a figyelmüket, ha az valóban egyértelmű és az adott témára összpontosít.

Jakob Nielsen a negatív Weibull eloszlás függvénnyel szemlélteti a látogatóink viselkedését, amely szerint minél tovább marad a felhasználó az oldalon, annál kevésbé valószínű, hogy az adott pillanatban távozik. Az első tíz másodperc a kritikus: ha ezt a határt sikerül átlépni, akkor jó esélyünk van arra, hogy a tartalmunk megragadta az olvasó figyelmét és hosszabban fog időzni nálunk.

Az eloszlásfüggvény bemutatása, valamint a téma részletes kifejtése az eredeti cikkben olvasható:
How Long Do Users Stay on Web Pages?

Alertbox: Legyél te is tesztelő!

A useit.com Alertboxban a napokban új cikk jelent meg, amelyben Jakob Nielsen a usability tesztekben való aktív részvételre szólítja fel a felületek tervezésében résztvevő szakembereket is.

A szerző szerint négy fontos indok van arra, hogy időnként a tesztelő szerepébe bújjunk:

  • Jobban átérzed az átlagos felhasználó helyzetét, ha te magad is megküzdesz az új és ismeretlen felületekkel.
  • Együttérző leszel a tesztelőiddel, miután átéled azt a feszélyezettséget, amelyet egy tesztfeladat sikertelensége jelent számukra.
  • Fejleszted a lebonyolításhoz szükséges készségeidet azáltal, hogy a teszteket egy másik szemszögből is megismered.
  • Kéznél leszel, ha szükség van valakire egy új felhasználói teszt elpróbálásához (pilot test), ezáltal a valós alanyokat a valós esetekre tartogathatjátok.

A bejegyzésben szó esik még az alanyok kiválasztásáról, valamint a felhasználói tesztelés etikai kérdéseiről is.

A teljes cikket Jakob Nielsen honlapján olvashatjátok: Try to Be a Test User Sometime