Gyakorlati tanácsok A/B teszteléshez

Az előző bejegyezésben az A/B tesztelés alapjait mutattam be. A gyakorlati alkalmazás során előfordulhat pár tipikus eset, amelyre megéri előre felkészülni.

Hogyan teszteljünk, és hogyan ne?

Egyetlen jelentős különbség: Az eredeti és a módosított változat egyetlen jól meghatározható ponton különbözzön egymástól. Ha több változatás történik, akkor az átalakítás csak összességében értékelhető, így az egyes elemek szerepéről nem kapunk információt.

(tovább…)

Ne tippelj: az A/B tesztelés tényeket ad a kezedbe

A weboldalak, szolgáltatások fejlesztése közben rendszeresen merülnek fel olyan ötletek, amelyek egy-egy funkció, szövegrész vagy vizuális elem megváltoztatásáról szólnak.

Mi lenne ha a “Kosár” helyett azt írnánk a gombra, hogy “Beteszem a kosárba”…?

Legtöbbször a megérzéseink vagy tapasztalataink alapján tippeljük meg, hogy mi lesz a hatás, azonban tudatosan fejleszteni csak mérések és eredmények alapján lehet. Ilyen esetekben lehet hasznos eszköz az A/B tesztelés (vagy split tesztelés), amelynek alkalmazásával tényekre alapozva hozhatunk döntéseket.

(tovább…)

A bannervakság nem csak a hirdetőre veszélyes

A jelenség, hogy a felhasználók egyre kevésbé dolgozzák fel a bannerekben megjelenő tartalmakat, több kutatás során is bizonyítást nyert. Ez a tendencia azonban nem csak a hirdetők számára érdekes, hiszen nem csak a hirdetések konverziós arányát rontja.

Ha úgy jelenítünk meg valamit, hogy azt a látogató tudatosan, vagy akár tudat alatt bannernek érzékeli – annak ellenére, hogy nem reklámot tartalmaz – akkor ezzel az adott elem hatékonyságát is korlátozzuk.

Mi az a bannervakság?

Bannervakságnak nevezzük azt a viselkedést, hogy a felhasználók nem veszik észre, nem olvassák el és dolgozzák fel azokat az információkat, amelyek egy banneren szerepelnek, akkor sem ha az jól láthatóan a látóterükben van. A kizárás lehet tudatos vagy tudat alatti, de minden esetben egy tanult viselkedési minta, amely az internetezés során alakul ki.

(tovább…)

A felhasználónak mindig igaza van!

A usability hatása a felhasználói elégedettségre

2011. szeptemberében érkezett a felkérés a Magyarországi Web Konferencia szervezőitől, hogy tartsak előadást a rendezvényen a használhatóságról. Mivel ennél szigorúbb megkötés nem volt, rövid gondolkodás után úgy döntöttem, kezdjük az alapoknál: vizsgáljuk meg mi is az a usability és miért van szükségünk arra, hogy foglalkozzunk vele.

Jelen cikk a konferencián elhangzott előadás szöveges átirata.

Ha az ügyfelek elégedettségéről van szó, szinte minden alkalommal elhangzik:

„Az ügyfélnek mindig igaza van!”

“Az elégedett ügyfél a legjobb reklám!”

Ha egy weboldal tulajdonosai, üzemeltetői, fejlesztői vagyunk, akkor az ügyfelünk a látogató.

Hogyan tehetjük elégedetté a látogatókat és ezzel sikeressé a weboldalunkat?

(tovább…)