A bannervakság nem csak a hirdetőre veszélyes

A jelenség, hogy a felhasználók egyre kevésbé dolgozzák fel a bannerekben megjelenő tartalmakat, több kutatás során is bizonyítást nyert. Ez a tendencia azonban nem csak a hirdetők számára érdekes, hiszen nem csak a hirdetések konverziós arányát rontja.

Ha úgy jelenítünk meg valamit, hogy azt a látogató tudatosan, vagy akár tudat alatt bannernek érzékeli – annak ellenére, hogy nem reklámot tartalmaz – akkor ezzel az adott elem hatékonyságát is korlátozzuk.

Mi az a bannervakság?

Bannervakságnak nevezzük azt a viselkedést, hogy a felhasználók nem veszik észre, nem olvassák el és dolgozzák fel azokat az információkat, amelyek egy banneren szerepelnek, akkor sem ha az jól láthatóan a látóterükben van. A kizárás lehet tudatos vagy tudat alatti, de minden esetben egy tanult viselkedési minta, amely az internetezés során alakul ki.

(tovább…)

Az olvasáshoz szükséges idő

IdőAz űrlapok, kérdőívek, regisztrációs felületek kialakításánál a lépések számának, illetve a kitöltéshez szükséges idő feltüntetése növeli a konverziós arányt. Ez a felhasználói felületeket tervező szakemberek körében ismert, és többszörösen alátámasztott tény.

Az, hogy egy ehhez hasonló megoldás hatással lehet a szöveges tartalom elolvasására is, egy új – és úgy tűnik eredményes – megközelítés.

Korábban én is írtam egy bejegyzést arról a problémáról, hogy a látogatók általában nem olvassák végig a szöveges tartalmakat, ezért célszerű mindenféle praktikákat alkalmazni.

A már említetteken kívül egy újabb megoldásra bukkantam rá Brian Clay blogjában, az Estimated reading time in web design című írásban.

Az olvasáshoz szükséges idő kiírása

A szerző az űrlapok, kérdőívek, regisztrációs folyamatok esetén sikeresen alkalmazott technikát tesztelte le szöveges oldalakon: előre kijelezte a “feldolgozáshoz” szükséges időtartamot.

Ehhez egy rövid PHP kódot gyártott, ami az oldal tartalmát és az átlagos olvasási sebességet alapul véve kiszámítja, és kiírja az olvasáshoz szükséges becsült időtartamot.

Az eredmény meglepő: az oldalon töltött idő ezen kis fejlesztésnek köszönhetően 13.8%-kal nőtt, a felhasználói aktivitás (Twitter követés, blog feliratkozás, stb.) 66.7%-kal nőtt.

Az utóbbi talán annak az egyszerű változásnak köszönhető, hogy a látogatók nagyobb hányada olvasta el figyelmesen a tartalmat, majd értékelte azt pozitívan. Aki nem olvasta végig, az eddig értelemszerűen nem figyelt fel a minőségre, nem érezte úgy, hogy további figyelmet igényel és érdemel.

Az eredeti blog bejegyzés: Brian Cray – Estimated reading time in web design