Bizonytalanságot ne!

A hét folyamán kissé átalakult az Index.hu címlapja. A napokban több blogban is írtak erről, pl. Rabbit a CEMP blogjában, illetve hírbehozó a Webisztánon. A részletekbe ezek után én nem is mennék bele, egy olyan pontot emelnék ki inkább, ami engem nagyon zavar – és úgy gondolom a felhasználóknak is kényelmetlenséget okozhat.

A lényeg: ne tartsd bizonytalanságban a felhasználót! Az oldalad ne működjön úgy, ne kommunikáljon úgy, hogy a látogató nem tudja egyértelműen, hogy mi történik, mi hogy működik.

Ha megnézzük az új fejlécet, akkor ide nagyrészt az Indexhez kapcsolódó szolgáltatások kerültek, amelyek az indapass rendszerét használják. Nagyrészt, mert pl. a Shopline kilóg a sorból. Nekem ez volt az első ami feltűnt és kíváncsian ugrottam neki, hogy kipróbáljam hogyan integrálták a két rendszert.

Rákattintottam a belépésre, átkerültem az indapass belépő oldalára, megadtam az adataimat, megnyomtam a Belépés gombot, majd visszakerültem az Indexre és nem történt semmi. Újra megpróbáltam, újra ugyanez történt, semmi változás, nincs hibaüzenet. Majd megtaláltam a megoldást, az URL-ben: “http://index.hu/?error=badpass”.

Tehát rossz e-mail címet és/vagy jelszót adtam meg, de ezt egy átlag felhasználó így sosem fogja észrevenni. Két próbálkozás után valószínűleg a következő fogalmazódik meg benne: “Most én csinálok rosszul valamit, vagy nem működik az oldal?” Bármelyik is az igazság, bizonytalanságot eredményez, nem segíti a látogatót. A megoldás persze kézenfekvő: egyértelmű visszajelzést kellene adni a felhasználói felületen arról, hogy mi történt.

A sikeres bejelentkezés után a következő lépésben a Shopline pontra kattintottam és azt vártam, hogy oda is már bejelentkezett felhasználóként érkezem. Nem így történt, az indapass oda nem érvényes, ott újra be kellett jelentkeznem – felhasználóként nem ezt vártam.

A két említett probléma közül nyilván az első a súlyosabb, a második csak kisebb kellemetlenség, azonban mindkét esetben ugyanaz lenne a lényeg: a felület működjön úgy, ahogy azt a felhasználó elvárja és minden esetben kommunikáljuk egyértelműen mi történik!

UX MeefOFF, 2011. aug. 25.

MeetOFFMeetOFF csapata újabb rendezvényre csábítja a közönséget, ezúttal a User eXperience, vagyis a felhasználói élmény a téma.

Az időpont: 2011. augusztus 25., 19:00
A helyszín: Fogasház, Budapest VII. Akacfa utca 51.

Előzetesen jelentkezni a meetup.com oldalon lehet.

Mindennapi szörfölésünk során egyre fontosabb a hozzáadott érték a felkeresett weboldalakon. A pár éves újdonságok lassan elvárásokká szelídültek. Nem mindegy hát mekkora örömmel használunk valamit. Leegyszerűsítve ezekkel foglalkozik a felhasználói élmény, User Experience, röviden UX. Persze pontosabb definíciót előadóinktól kaptok, hisz ők értnek hozzá a legjobban. Például, hogy mennyire rossz a magyar fordítás és mennyivel több szimpla élménynél a fogalom. Lássuk, kikre számítunk 2011. 08. 25-én este:

Google+ böngészőteszt

BöngészőkWebes fejlesztők körében gyakori téma az egyes böngészőkre való optimalizálás, illetve annak a kérdése, hogy melyik böngészőt illik/célszerű támogatni, és melyiket kellene már végleg elfelejteni.

fejlesztők általában a modernizáció mellett érvelnek, szeretnék az új megoldásokat használni, miközben a korábbi verziók támogatásával járó pluszmunkától szívesen megszabadulnának. A megrendelő vagy a menedzsment ezzel szemben sokszor választja inkább a plusz erőforrással járó fejlesztést annak érdekében, hogy a kisebb arányban használt böngészők felhasználóit se veszítse el a látogatói közül. Kompromisszumos megoldásként felmerül az a megoldás, hogy a korábbi szoftverekben használható, de csökkent funkcionalitással vagy látvánnyal működő oldalakat készítenek el.

(tovább…)